Організація освітнього процесу та класу
на уроках української мови та літератури
Одним з основних етапів уроку в контексті сучасного освітнього процесу є організаційний момент. Мета зазначеного етапу уроку полягає в необхідності підготовки, налаштування учнів до продуктивної співпраці та створення позитивної атмосфери.
Загальновідомим є той факт, що вчителі намагаються якнайшвидше провести організаційний етап уроку, зекономити час та, як результат, обмежуються виключно фразами привітання чи дружніми фразами обміну настроєм. Однак, насправді дуже важливо пам'ятати, що перший етап уроку є одним із найголовнішим, оскільки від нього безпосередньо залежить подальший процес проведення навчального заняття, ефективність та продуктивність роботи здобувачів освіти, їхня мотивація та рівень зацікавленості у діяльності на уроці.
Позитивний настрій та доброзичливе ставлення - ключові елементи успішного навчального заняття. Організаційний етап кожного уроку має на меті створення атмосфери довіри та забезпечення комфортної обстановки, зокрема й сприятливого психологічного настрою здобувачів освіти. А тому необхідно ще на початку уроку створити такий настрій у класі, щоб усі були готові до сприйняття інформації.
Вчитель може проводити організацію класу до уроку за допомогою різних методів і прийомів, але вони повинні бути запроваджені з урахуванням вікових та індивідуальних особливостей учнів та їх інтересу до навчального предмету.
У власній педагогічній діяльності я використовую чимало різноманітних методів, прийомів та форм початку навчальних занять. Отож, пропоную переглянути найцікавіші способи налаштування школярів на навчально-пізнавальну діяльність.
☺ Ось і знов дзвінок лунає,
Мелодійно і срібно звучить.
Він до класу дітей скликає,
Щоб успішно нового навчить.
☺ Ось дзвіночок пролунав,
-Дзвінко пісню заспівав.
Чули, діти? (так)
-Сьогодні урок відкритий для всіх,
Багато гостей! Тож вітаємо їх!
( Ласкаво просимо!)
- Кому дозволено сісти першим? ( Дівчаткам)
- Правильно, спочатку – краса, а потім сила.
- Діти! Урок розпочався. Що ви очікуєте від нього? Подумайте і закінчіть речення:
- Від уроку я очікую…
- Наш урок буде …
- На уроці ми будемо …
- Отже, якщо ми будемо на уроці такими, ми разом проведемо цікавий, творчий, продуктивний урок. А мені дуже приємно навчати тих, хто хоче все знати.
Давайте згадаємо девіз нашого уроку:
-Дзвінко пісню заспівав.
Чули, діти? (так)
-Сьогодні урок відкритий для всіх,
Багато гостей! Тож вітаємо їх!
( Ласкаво просимо!)
- Кому дозволено сісти першим? ( Дівчаткам)
- Правильно, спочатку – краса, а потім сила.
- Діти! Урок розпочався. Що ви очікуєте від нього? Подумайте і закінчіть речення:
- Від уроку я очікую…
- Наш урок буде …
- На уроці ми будемо …
- Отже, якщо ми будемо на уроці такими, ми разом проведемо цікавий, творчий, продуктивний урок. А мені дуже приємно навчати тих, хто хоче все знати.
Давайте згадаємо девіз нашого уроку:
Не просто слухати, а чути.
Не просто дивитись, а бачити.
Не просто відповідати, а міркувати.
Дружно й плідно працювати!
Не просто дивитись, а бачити.
Не просто відповідати, а міркувати.
Дружно й плідно працювати!
☺ Діалог учителя й учнів
- Як ми будемо слухати?
- Уважно.
- Як ми будемо працювати?
- Старанно.
- Як ми будемо запам’ятовувати?
- Міцно.
- Як ми будемо відповідати?
- Точно.
☺ Погляньте за вікно. Надворі – зима! Вона може бути різною: сонячною, теплою, а може бути холодною, сніжною, морозною. Одним словом, мінлива пора року! Хочу, щоб ваші знання, отримані сьогодні на уроці, були не мінливими, а постійним й міцними.
☺ - Доброго дня!
Сьогодні в нас знову цікавий урок,
Сьогодні ми зробимо ще один крок
В країну збагачення й розвитку мови.
Хай всі володіють знаннями чудово!
Сьогодні в нас знову цікавий урок,
Сьогодні ми зробимо ще один крок
В країну збагачення й розвитку мови.
Хай всі володіють знаннями чудово!
☺ Заглядає тепле сонечко
У наше віконечко,
Ніжно посміхається,
На вас сподівається,
Що розумними зростете
Й Україну прославите!
У наше віконечко,
Ніжно посміхається,
На вас сподівається,
Що розумними зростете
Й Україну прославите!
☺ Рада вас бачити. Нас чекає сьогодні незвичайний матеріал, подібне ми вже робили, тому ви з цим завданням легко впораєтесь. Спробуємо закріпити успіх.
" Тренуємо губи".
Сильно, із зусиллям зібрати губи в “хоботок” так, щоб при цьому вони мали мінімальну площу. Потім так само активно, із зусиллям розтягнути їх в сторони, не оголяючи зуби. Повторити цей рух 10-15 разів, до появи в м'язах губ відчуття тепла.
Подуйте на кульбабу.
Злизуйте з губ варення.
☺
Ось вже дзвоник пролунав,
6 клас за парти став.
Станьте рівно,як годиться.
Чи все на парті – подивіться,
Дружно назад озирніться,
Мило гостям посміхніться, привітайтесь.
Додалося вам охоти?
То ж, приступим до роботи.
☺ Створення емоційного настрою
Посміхніться самі до себе, до мене, подаруйте посмішку один одному. Бачу, що у вас усе гаразд. Сподіваюся на такий настрій протягом уроку. Тим паче, що посмішка — це головна умова успіху, коли йдеш у гості або зустрічаєш гостей. Отже, ви готові розпочати роботу?
☺ Психотехніка «До успіху»
Усміхніться один одному, подумки побажайте успіхів на весь день. Під час уроку ви будете досягати успіху завдяки своїм правильним відповідям. За ваші правильні відповіді ви отримуватимете бонуси, які називаються «Успіх». Хто більше їх збере, отримає хорошу оцінку.
☺
У цей ранковий, добрий час
Я рада, діти, бачить вас.
Треба всім нам привітатись:
Вліво, вправо поверніться,
Один одному всміхніться.
Чи готові до уроку? Молодці!
То ж сідайте, працювати починайте.
☺
1. Уже дзвінок нам дав сигнал:
Працювати час настав.
Тож і ми часу не гаймо .
Роботу швидше починаймо.
2. Психологічна рефлексія «Наш настрій»
Перед кожним учнем розкладені кольорові пелюстки. Пропонується узяти в руки той колір, який дітям сьогодні більше до вподоби.
Підсумки :
🔅 червоний – піднесеність;
🔅 оранжевий – радість;
🔅 зелений – спокій;
🔅 синій – сум;
🔅 фіолетовий – тривожність;
🔅 чорний – незадоволення;
🔅 білий – складно визначитись.
Учитель. Ви підсвідомо вибрали ті кольори, що відповідають вашому настрою. Сподіваюсь, що наш урок не зіпсує його тим, у кого він хороший, і значно покращить тим, хто вибрав темні кольори.
☺ Добрий день, мої любі учні! Я дуже рада вітати вас на уроці української мови. Але, спочатку, мені дуже цікаво дізнатися з яким настроєм ви прийшли сьогодні на урок. Намалюйте, будь ласка, на папірцях, що у вас на парті, обличчя-смайл, яке покаже як ви себе відчуваєте. (На дошці зразок: три обличчя-смайли, які відображають радість, страх, сум.)
Учням, що обрали «сумні» або «веселі» смайли, раджу налаштуватися на роботу. А тепер давайте націлимося на позитив і посміхнемося один одному.
☺ Добрий день, мої шановні учні! В мене в руках парасолька. Як ви думаєте навіщо вона мені?(відповіді учнів) А парасолька для того, аби ніяка мряка, похмура погода не обтяжила і не зіпсувала сонячного настрою, який я сподіваюся буде царювати у нас сьогодні на уроці.
Девіз уроку.
Зібратися разом – це початок,
Триматися разом – це прогрес,
Працювати разом – це успіх.
Г. Форд
Замало опанувати премудрість,
слід також уміти користуватися нею.
Цицерон
☺ Ніколи не говори: «Я- неук»,
А завжди кажи «Я - зірка».
Але кожен із вас повинен пам’ятати:
Я – учень.
Я - хочу знати.
Я – думаю.
Я – вмію.
Я – знаю.
Я - особистість творча.
Я – зірка.
Система оцінки проста - за кожне правильно виконане завдання ви отримуєте бали - зірки. Найрозумнішим стане той, хто отримує більше балів-зірок.
☺ Діти стоять у колі, кожен з учнів називає своє ім’я так, як йому подобається, щоб його називали; говорить слова-вітання, «ввічливі слова».
Учитель:
Давайте привітаємось,
Давайте посміхнемося,
Давайте в очі глянемо,
І нам тепліше стане.
- Діти, давайте сьогоднішню зустріч розпочнемо з побажань.
- Доброго ранку, Марійко, я бажаю тобі веселого дня!
- Доброго ранку, Лесику, я дуже радий тебе бачити!
- Вітаю тебе, Тетянко, я хочу щоб день у тебе був щасливим!
☺
Добрий день!
Сіли рівно, озирнулись,
Один одному всміхнулись.
Якщо добре працювати –
Вийдуть гарні результати.
Тож не гаємо ми час,
Бо знання чекають нас!
☺
Вже дзвінок нам дав сигнал:
Працювати час настав!
Тож і ви часу не гайте,
Працювати починайте!
Щоб урок минув не марно,
Вам сидіти треба гарно.
Не крутитись на уроках,
Як папуга чи сорока.
☺ Дзвоник пролунав веселий,
Дружно всіх він кличе в клас.
І цікаве на уроці
Пропоную я для вас.
Станьте струнко, схаменіться,
Один одному всміхніться.
Приготуйте без мороки
Все, що треба для уроку.
Підготовлено – дзвінок,
Починаємо урок.
☺
Слухай вчителя уважно
І веди себе поважно.
Щоб зуміли все зробити
Та все добре зрозуміти.
На уроці не гукайте,
Завжди руку піднімайте.
Там, де шум і крик буває,
Працездатності немає.
☺
Американський винахідник Генрі Форд сказав:
Зібратися разом - це початок,
Триматися разом - це прогрес,
Працювати разом - це успіх!
Ми зібралися,тримаємося разом і починаємо працювати. Бажаю успіху!
☺
Всі за парти ми сідаєм.
До роботи приступаєм.
Щоб помилок уникати,
Треба мову добре знати.
☺
І знову дзвоник кличе в клас,
Знання нові чекають нас.
Ми дуже любим рідну мову,
Її мелодію чудову,
Тож починаємо урок.
Переконливо можу стверджувати, що організаціний момент уроку є малою, однак такою важливою частиною кожного навчального заняття. Як він проведений чи організований - безпосередньо залежить від творчості й креативу педагога, його вміння взаємодіяти з учнями, передати їм власний позитивний внутрішній настрій. Проте, важливо пам'ятати й про те, що організаційний етап уроку має бути педагогічно виправданим, відповідати основним вимогам навчання, виховання та розвитку здобувачів освіти в контексті сучасної освітньої парадигми.
Дякую! Дуже цікаво!
ВідповістиВидалитиДякую за чудові ідеї!
ВідповістиВидалити